ՅԱՐՈՒԹ ՍԱՍՈՒՆԵԱՆ
Միացեալ Նահանգներու արտաքին գործոց նախարարութիւնը վերջերս հրապարակեց 2017ի իր զեկոյցը՝ միջազգային կրօնական ազատութիւններու մասին, մօտաւորապէս 200 երկիրներու մէջ, ներառեալ՝ Թուրքիոյ, Ատրպէյճանի եւ Հայաստանի մէջ: Այս շաբաթ մեր ուշադրութեան կեդրոնին է Թուրքիոյ վերաբերեալ բաժինը։
Ընդհանուր առմամբ, Թուրքիոյ մէջ բոլոր կրօնական խումբերը, որոնք սիւննի մահմետական չեն, կը տառապին խտրականութենէ եւ հալածանքներէ: Ալեւիները, որոնք կը կազմեն Թուրքիոյ 81 միլիոն բնակչութեան քառորդը, պետութեան կողմէ կը դիտուին իբրեւ «հերետիկոս մահմետականներ», որոնց պաշտամունքի վայրերը ճանչցուած չեն: Յաճախ հրեաները վարկաբեկող հակասեմական յօդուածներ կը հրապարակուին թրքական թերթերուն մէջ: Նախագահ Էրտողան մնայուն կերպով կը հրահրէ հանրութիւնը՝ հակաիսրայէլեան հռետորաբանութեամբ։
«Կրօնական փոքրամասնութիւնները կ՛ըսեն, որ կը շարունակեն դժուարութիւններ կրել՝ հանրային դպրոցներուն մէջ պարտադիր (իսլամական) կրօնի դասերէն զերծ մնալու, պաշտամունքի վայրերը գործածելու կամ բանալու, ինչպէս նաեւ հողի եւ սեփականութեան կապուած վէճերու լուծման հարցով: Կառավարութիւնը սահմանափակած է կրօնական փոքրամասնութիւն կազմող խումբերու ջանքերը՝ հոգեւորականներու պատրաստութեան գործին մէջ…: (Իսլամական) կրօնի դասերը շաբաթական երկու ժամ են՝ 4էն 12րդ դասարանի աշակերտներու համար: Միայն այն աշակերտները, որոնք իրենց ազգային ինքնութեան քարտերուն մէջ նշած են «քրիստոնեայ» կամ «հրեայ», իրաւունք ունին կրօնական դասերէ զերծ մնալու համար դիմում կատարելու: Անաստուածները, ակնոսթիքները, ալեւիները կամ ոչ-սիւննի մահմետականները, պահայիսները, եզիտիները կամ անոնք, որոնք ազգային ինքնութեան քարտին վրայ չեն լրացուցած կրօնական բաժինը, չեն կրնար զերծ մնալ այդ դասերէն», կը տեղեկացնէ արտաքին գործոց նախարարութիւնը։
Թուրքիոյ մէջ Հայ առաքելական եկեղեցւոյ շուրջ 90 հազար անդամներ կ՛ապրին. անոնցմէ 60 հազարը քաղաքացիներ են, իսկ 30 հազարը՝ Հայաստանէն գաղթակածներ են, առանց բնակութեան իրաւունքի: Միացեալ Նահանգներու զեկոյցին մէջ կը նշուի, որ «փաստաթուղթեր չունեցող Հայաստանէն եւ Սուրիայէն գաղթական հայ մանուկները» կրնան յաճախել հանրային դպրոցներ: Կառավարութիւնը գաղթական եւ փախստական մանուկները օրինականօրէն կը դասակարգէ իբրեւ «այցելուներ», սակայն անոնք իրաւունք չունին վկայական ստանալու այդ դպրոցներէն։
Թրքական կառավարութիւնը, 1923ի Լօզանի պայմանագիրի պահանջին համաձայն, յատուկ կարգավիճակ կու տայ «ոչ-մահմետական փոքրամասնութիւններուն» (հայ առաքելական քրիստոնեաներ, հրեաներ եւ յոյն ուղղափառ քրիստոնեաներ): Սակայն, ըստ Միացեալ Նահանգներու կրօնական զեկոյցին, կառավարութիւնը չի ճանչնար «ոչ-մահմետական փոքրամասնութիւններու ղեկավարութեան կամ վարչական կառոյցները, ինչպէս օրինակ՝ պատրիարքարանները եւ գլխաւոր ռաբունարանները, որպէս իրաւաբանական անձեր. այս պատճառով ալ անոնք չեն կրնար գնել սեփականութիւն կամ պահպանել անոր իրաւունքը կամ հայց ներկայացնել դատարան: Այս երեք խումբերը, այլ կրօնական փոքրամասնութիւններու համայնքներու հետ միասին ստիպուած էին ապաւինելու անկախ հիմնարկներու, որոնք անցեալին ստեղծած էին առանձին կառավարման խորհուրդներ՝ կրօնական ունեցուածքի պահպանման եւ վերահսկողութեան համար: Հիմնադրամները չեն կրնար ընտրութիւններ իրականացնել՝ իրենց կառավարման խորհուրդներու անդամակցութիւնը թարմացնելու համար, որովհետեւ կառավարութիւնը, հակառակ խոստումներուն, տակաւին չէ հրապարակած նոր կանոնակարգեր, որոնք կը փոխարինեն 2013ին ջնջուածը՝ թոյլ տալով հիմնադրամի խորհուրդի անդամներուն ընտրութիւն կատարել»։
Այսուամենայնիւ, «Հայ առաքելական պատրիարքարանը եւ (յունական) Էքիւմենիք պատրիարքարանը շարունակաբար ձգտած են իրաւական ճանաչման, եւ անոնց համայնքները գործած են իբրեւ կրօնական անհատական հիմնարկներու համախմբում: Քանի որ պատրիարքարանները չունէին իրաւաբանական անձի կարգավիճակ, առանձին խորհուրդներու կողմէ վերահսկուող առընթեր հիմնարկները տիրապետած են կրօնական համայնքներու ամբողջ գոյքին, եւ պատրիարքարանները որեւէ իրաւական իրաւասութիւն չունէին ուղղութիւն տալու որեւէ ունեցուածքի օգտագործման համար, կամ այլ կերպով կառավարելու իրենց համայնքները», նշուած է Միացեալ Նահանգներու զեկոյցին մէջ։
Թրքական կառավարութիւնը կը խոչընդոտէ նաեւ Հայոց եկեղեցւոյ նոր պատրիարքի ընտրութիւնը Թուրքիոյ մէջ՝ անգործունեայ պատրիարքը փոխարինելու համար: Միացեալ Նահանգներու զեկոյցին մէջ կը նշուի, որ «Մարտին (2017), Պոլսոյ նահանգապետարանը դադրեցուցած է հայոց պատրիարքարանի հոգեւոր վեհաժողովին որոշումը՝ նոր պատ-րիարք ընտրելու գործընթացը սկսելու համար: Ներկայ պատրիարք Մեսրոպ Բ. չի կրնար կատարել իր պարտականութիւնները առողջական վիճակին պատճառով, եւ պատրիարքի տեղապահը կը շարունակէ վարել պաշտօնը: Համայնքի որոշ անդամներ քննադատած են նահանգապետարանի յայտարարութիւնը՝ իբրեւ միջամտութիւն եկեղեցւոյ ներքին գործերուն: Պատրիարքութեան աղբիւրները կը յայտնեն, որ կառավարութիւնը հետագային ընդունեց տեղապահ ընտրելու Մարտ ամսուան ընտրութիւնները: Յուլիսին ընտրուած տեղապահը դիմեց կառավարութեան՝ Դեկտեմբերին պատրիարքական ընտրութիւններ կայացնելու համար: Տարեվերջին համայնքը կառավարութենէն արձագանգ չէր ստացած, թէ ինչպէ՛ս պէտք է վարուի պատրիարքական ընտրութիւններուն հետ»։
Միացեալ Նահանգներու զեկոյցին համաձայն՝ «կրօնական համայնքները կը շարունակեն վիճարկել 2016ին թրքական կառավարութեան կողմէ իրենց սեփականութեանց բռնագրաւումը. անոնք վնասուած էին կառավարութեան ապահովութեան ուժերու եւ Քիւրտիստանի աշխատաւորական կուսակցութեան (PKK) ահաբեկչական խումբերուն միջեւ բախումներուն հետեւանքով։
Կառավարութիւնը այդ գոյքը բռնագրաւած է, իրենց բառերով՝ «յետ-ճգնաժամային վերակառուցման» համար: Տարեվերջին կառավարութիւնը չէ վերադարձուցած կամ աւարտած կալուածներու վերանորոգումը, ներառեալ՝ Տիարպեքիրի Սուր շրջանի պատմական եւ հնագոյն Քիւրսունլու մզկիթը, Հասիրլիի մզկիթը, Սուրբ Կիրակոս հայկական եկեղեցին, Մարի Փեթուն քալտէական եկեղեցին, սուրիական բողոքական եկեղեցին եւ Հայ կաթողիկէ եկեղեցին: Ապրիլին, Պետական խորհուրդը՝ վերին ատեանի վարչական դատարանը, ժամանակաւոր որոշում կայացուց՝ կասեցնելու համար Սուրբ Կիրակոս հայկական եկեղեցւոյ բռնագրաւումը»։
Հայկական եւ կրօնական այլ փոքրամասնութիւններու հիմնարկերը 2011էն ի վեր ներկայացուցած են 1560 դիմում, տասնեակ տարիներ առաջ բռնագրաւուած իրենց ունեցուածքի վերատիրացման համար: Կառավարութիւնը վերադարձուց միայն 333 կալուածներ եւ հատուցում կատարեց 21 այլ կալուածներու համար։
Միացեալ Նահանգներու զեկոյցին մէջ նաեւ կը նշուի, որ «տարբեր ինքնակոչ իսլամական խումբեր կը շարունակեն սպառնալ եւ քանդել քրիստոնէական սրբավայրեր: Սեպտեմբերին անյայտ խումբ մը քարեր նետեց Պոլսոյ Նարիքափի թաղամասին մէջ գտնուող հայկական Սուրբ Թադէոս եկեղեցւոյ վրայ՝ կոտրելով անոր պատուհանները: Կարգ մը վկաներ ըսին, որ յարձակողները գոռացած են հակահայ կարգախօսներ, մինչ ներսը տեղի կ՛ունենար մկրտութեան արարողութիւն: Սեպտեմբերին, Սուրբ Կիրակոս հայկական եկեղեցւոյ հիմնարկի նախագահը յայտնեց, որ անյայտ աւազակները բազաթիւ անգամներ թալանած են Տիարպեքիրի եկեղեցին, հակառակ շրջանին մէջ շարունակուող՝ երթեւեկութիւնը արգիլող դրութեան»։
Ինչպէս կ՛ակնկալուէր, Թուրքիոյ արտաքին գործոց նախարարութիւնը մերժեց կրօնական իրաւունքներու խախտման մասին Միացեան Նահանգներու զեկոյցը՝ զայն անուանելով «որոշ անհիմն պահանջներու կրկնութիւն»: Սակայն, կրկնութիւնը կը հաստատէ, որ փոքրամասնութիւններու կրօնական իրաւունքներու պաշտպանութեան բարելաւում չէ եղած: Թրքական կառավարութիւնը կը շարունակէ բացայայտօրէն անտեսել հայ, ասորի եւ յոյն կրօնական փոքրամասնութիւններու, ինչպէս նաեւ հրեաներու եւ ալեւիներու իրաւունքները։
Իբրեւ ապացոյց՝ Թուրքիոյ նախագահ Էրտողանի իշխանութեան օրօք տիրող ահաբեկչական մթնոլորտին՝ հրէական, հայ ա-ռաքելական, հայ կաթողիկէ եւ սուրիական համայնքներու կրօնական առաջնորդները անցեալ Կիրակի իրենք զիրենք պարտաւորուած զգացած են շնորհաւորական ուղերձներ յղելու Էրտողանին՝ Թուրքիոյ բռնապետին վերընտրման առիթով…
ՅԱՐՈՒԹ ՍԱՍՈԻՆԵԱՆ
«Քալիֆորնիա Քուրիըր» թերթի հրատարակիչ եւ խմբագիր
Արեւելահայերէնի թարգմանեց՝
ՌՈՒԶԱՆՆԱ ԱՒԱԳԵԱՆ
Արեւմտահայերէնի վերածեց՝
ՍԵԴԱ ԳՐԻԳՈՐԵԱՆ